Translate

الأربعاء، 21 أغسطس 2013

خطة محكمة لارباك القتلة والبلطجية من الجيش والشرطة

هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام شير على أوسع نطاق

خطة محكمة لارباك القتلة والبلطجية من الجيش والشرطة

لابد من تغيير التكتيك فى المظاهرات تماما فأصبح من الواضح جدا إن فكرة المسيرات فكره غير مجديه وبتواجه بجيوش الأمن والبلطجيه بلا هواده .
الفكرة:
والفكره ببساطه شديده أن تتم التجمعات فى كل منطقه من المساجد بعد صلاة الجمعه القادمة بإذن الله وتعتصم فى منطقتها كما هى فعلى سبيل المثال "أهالى مصر الجديده ومدينة نصر لا يسيروا فى مسيرات طويلة تتجه الى القصر ولا الى رمسيس بل فقط يقفوا ويعتصموا على طريق صلاح سالم أمام المساجد الكبرى وأهالى الهرم وفيصل والعمرانية لا يتجهوا بمسيرات الى رمسيس اللجان الأمنية والبلطجية كنير جدااااااااا بل يعتصموا على شارع الهرم أمام المساجد الكبرى".

وهكذا فى حلوان وكرداسة وعين شمس والمحافظات كلها ويتم التنسيق بين المساجد الكبرى فى كل منطقه لإختيار مكان الاعتصام وتحديد المسجد الذى يتم أمامه الاعتصام فعلى سبيل المثال كل 3 او 4 محطات يكون لها مكان واحد فقط تتجمع فيه أهالى تلك المنطقة ويكون المكان الاكثر أمنا وكل منطقه أدرى بما فيها .
مزايا تلك الفكره :
1 - تمتلئ البلد اعتصامات فى كل مكان مما يصعب ضرب كل هذه التكتلات .
2 - نضيع عليهم فكرة اصطياد المسيرات بسهوله لأن أهالى كل منطقه هيعتصموا فى منطقتهم ومش هيمشوا مسافات كبيره وهيقدروا بسهوله يخشوا البيوت والمبانى (لانها بتاعتهم ) ويطلعوا على الاسطح ويأمنوها .
3 - الاعتصامات هتكون قريبه من بعضها ففى كل 3:2 كيلو متر هناك اعتصام ويصعب اقتحام البلطجيه لها .
4 - طبعا الاعتصام هيكون سهل لأن المعتصمين واقفين فى منطقتهم ومن السهل يروح بيته ويرجع تانى ويقف باقى اليوم.
5 - لو كل اعتصام اصبح ألفين رجل وامراة فى كل منطقة على طول الشوارع الرئيسيه فى القاهره والجيزة والاسكندرية وحلوان ... إلخ، هيكون منظر رهيب و محبط للأمن فكيف سيتعامل مع كل هذه التكتلات .
6 - ستكون رسالة للمغيبين من الشعب أنه فى كل منطقة بما فيها منطقتهم ناس واقفه تملء البلد ولا يمكن أن يكون كل هؤلاء إخوان.
7 - الأفضل ألا تغلق الطرق حتى لا تفقد الدعم الشعبى وأيضا ألا نتركها تماما حتى لا نفقد أثر الاعتصام بل يتم فتح جانب من الطريق لعبور السيارات فهناك أيضا حالات كتير لا تتحمل غلق الطرق حتى لا نأثم .
8 - الأفضل عمل منصة صغيرة لكل تكتل تدير التكتل أو حتى تشغل للناس قناة الجزيرة أو غيرها من القنوات اللى طبعا هتكون متابعة ومصورة الحدث وده هيرفع كتير من الروح المعنوية للناس ويزيد من ثباتهم بإذن الله . وبهذا تتحول مصر كلها الى اعتصامات فى كل الشوارع الرئيسية فى كل المناطق فى كل المحافظات بشكل مفاجئ والأفضل يكون بعد صلاة الجمعه القادمة .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...